ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΤΕΣΤ – ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ

Αθηνά Τεστ

Το Αθηνά Τεστ αποτελεί διαγνωστική μέθοδο που εντοπίζει με ακρίβεια τις δυσκολίες μάθησης. Απευθύνεται πρωτίστως σε παιδιά ηλικίας 5 έως με 9 ετών (δηλαδή νηπιαγωγείου, Α΄, Β΄, Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού), αλλά χορηγείται και σε μεγαλύτερα παιδιά.  Σταθμίστηκε στο Ψυχομετρικό εργαστήριο του Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1999 και έχει σταθμιστεί στην Ελλάδα.
Το Αθηνά Τεστ είναι ένα πολυθεματικό τεστ ενδοατομικής αξιολόγησης και δίνει μια αναλυτική εικόνα της παρούσας κατάστασης του παιδιού, σε καίριους τομείς της ανάπτυξης. Αποτελείται από μία σειρά επιμέρους διαγνωστικών δοκιμασιών, οι οποίες αξιολογούν ένα ευρύτατο φάσμα κινητικών, αντιληπτικών, νοητικών και ψυχογλωσσικών διεργασιών. Οι δοκιμασίες αυτές ελέγχουν και αξιολογούν πλευρές της ανάπτυξης του παιδιού που θεωρούνται κρίσιμες για τη σχολική μάθηση και προσαρμογή.

Α’ ΤΕΣΤ ( Ανιχνευτική δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας)

Το Α΄ τεστ  Ανιχνευτική δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας  είναι μια δοκιμασία ( τεστ ) που γίνεται στα παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο και μας απαντά στο ερώτημα << αν το παιδί μας είναι σχολικά έτοιμο και ώριμο, για  να παρακολουθήσει την Α΄ δημοτικού >>. Απαντά στο ερώτημα αν θα μπορεί να γραφεί, να διαβάζει, αν θα έχει αναπτυγμένη τη μαθηματική σκέψη και αντίληψη, και τέλος αν έχει όλες τις συναισθηματικές ικανότητες που απαιτεί η μαθητική ζωή, δηλαδή  να μπορεί να συγκεντρώνεται, να προσέχει το δάσκαλο και να προσαρμόζεται η συμπεριφορά του στους μαθητικούς κανόνες της τάξης. Το Α΄ τεστ ελέγχει πρώιμους μαθησιακούς δείκτες και ανιχνεύει αν ο μαθητής είναι σε κίνδυνο να παρουσιάσει μελλοντικά μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία. Είναι ένα προληπτικό  μαθησιακό τεστ που πρέπει να γίνεται πριν αρχίσει το παιδί το σχολείο, ώστε να μπορούμε να παρέμβουμε έγκαιρα και να το προετοιμάσουμε όσο γίνεται καλύτερα για τη μετάβαση του στο δημοτικό.

Δοκιμασία Παϊς

Η δοκιμασία «Παϊς» αναπτύχθηκε από τη Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Αθηνών και αποτελεί μία αναπτυξιακή δοκιμασία ανίχνευσης διαταραχών επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος.

Ανιχνεύει διαταραχές επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος:

  • Πρώιμα και έγκαιρα
  • Σε παιδιά μικρής ηλικίας (ηλικίας 18 μηνών έως 4 ετών)
  • Με ασφαλή και αντικειμενικό τρόπο
  • Με φιλικό και ευχάριστο τρόπο για το παιδί

Μέταφων Τεστ

Το ΜέταΦΩΝ Τεστ είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο το οποίο χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης και για την ανίχνευση πιθανών δυσκολιών στην ανάγνωση και στη γραφή

Το τεστ αποτελείται από δύο μέρη:
Το Αναπτυξιακό «ΜέταΦΩΝ τεστ» (ΠΛΗΡΗΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗ) για ηλικίες από 3 χρονών και 10 μηνών έως 6 ετών και 6 μηνών. Η επίδοση των παιδιών ερμηνεύεται μέσω:
Διαγνωστικού διαγράμματος φωνολογικής επίγνωσης
Αναπτυξιακού προφίλ φωνολογικής επίγνωσης
Αναπτυξιακών ηλικιών

Το Ανιχνευτικό «ΜέταΦΩΝ τεστ» (ΒΡΑΧΕΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ) για ηλικίες από 5 έως 7 ετών. Το ανιχνευτικό ΜέταΦΩΝ Τεστ, απευθύνεται σε παιδιά νηπίου και μαθητές Α΄ Δημοτικού. Έχει ανιχνευτικό χαρακτήρα, με 15 κριτήρια αξιολόγησης, και αξιολογεί την αναγνωστική ετοιμότητα ως προς τη φωνολογική επίγνωση.
Το ΜέταΦΩΝ Τεστ παρέχει στους ειδικούς τη δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού και σχεδιασμό προγράμματος αντιμετώπισης σε παιδιά υψηλού κινδύνου για εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών.

Εικόνες δράσης

Είναι ένα διαγνωστικό εργαλείο, το οποίο χρησιμοποιείται στην αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
Οι εικόνες δράσης εστιάζονται στην αξιολόγηση δύο τομέων της γλώσσας:
της μορφο-σύνταξης, εξετάζοντας την γραμματική επάρκεια.
της πραγματολογίας, εξετάζοντας την χρήση της γλώσσας που κάνει ο εξεταζόμενος προκειμένου να μεταδώσει πληροφορίες.

Φωνολογικό Τεστ

Το Φωνολογικό Τεστ Ανίχνευσης Δυσλεξικής Συμπεριφοράς απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 5 – 6 ετών και περιλαμβάνει οκτώ ψυχομετρικές υποκλίμακες για παιδιά του Νηπιαγωγείου. Είναι ένα σταθμισμένο τεστ αξιολόγησης της  φωνολογικής επεξεργασίας πληροφοριών, της οπτικής προσοχής και των ειδικών παραμέτρων για την επιτυχή μάθηση του γραπτού λόγου, προκειμένου να εντοπιστούν τάσεις εμφάνισης δυσλεξικής συμπεριφοράς σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Δοκιμασία Εκφραστικού λεξιλογίου

Είναι ένα σταθμισμένο αξιολογητικό εργαλείο, το οποίο αποτελεί την ελληνική έκδοση του WordFindingVocabularyTest  της Renfrew.
Αποτελείται από 50 εικόνες που απεικονίζουν ουσιαστικά, οι οποίες επιλέχθηκαν και κατατάχθηκαν σε αναπτυξιακή σειρά. Οι εικόνες προέρχονται από γνωστά αντικείμενα, έννοιες, παραμύθια και παιδικά τηλεοπτικά προγράμματα.
Χορηγείται σε παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών.

Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης & Έκφρασης

Η Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης αποτελεί ένα εργαλείο αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων ατόμων με δυσκολίες στην επικοινωνία και τη γλωσσική ανάπτυξη.
Στόχος της είναι ο καθορισμός των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με διαταραχές επικοινωνίας και η χρησιμοποίηση των αποτελεσμάτων στο σχεδιασμό του θεραπευτικού προγράμματος.

Achenbach Σχολικής Ηλικίας

Η πλέον αναγνωρισμένη και αποτελεσματική μέθοδος αξιολόγησης της συμπεριφορικής και συναισθηματικής λειτουργίας, των ικανοτήτων και της σχολικής επίδοσης παιδιών και εφήβων. Αποτελούν την βάση για τον καθορισμό των αναγκών και τη δημιουργία της κατάλληλης παρέμβασης στο οικογενειακό ή στο σχολικό πλαίσιο.Συγκεκριμένα:
Βοηθούν στην αρχική ανίχνευση ψυχοπαθολογικών μορφών όπως δυσθυμία, διαταραχή άγχους, φοβία, άγχος αποχωρισμού, γενικευμένες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής
Εκτιμούν τη προσαρμοστική και δυσπροσαρμοστική λειτουργικότητα και την πιθανή ψυχοπαθολογική συνοσηρότητα παιδιών και εφήβων στο φάσμα της ειδικής αγωγής
Αξιολογούν την επιτυχία ή μη μιας θεραπευτικής ή εκπαιδευτικής παρέμβασης.

Sensory Processing Measure

Τα ερωτηματολόγια Sensory Processing Measure – SPM” Home Form και Sensory Processing Measure – SPM” School Form δημιουργήθηκαν το 2013 με σκοπό τη διερεύνηση δυσκολιών στην Αισθητηριακή Επεξεργασία των παιδιών.

Τα δύο αυτά ερωτηματολόγια χωρίζουν τις συμπεριφορές αισθητηριακής επεξεργασίας του παιδιού στους τομείς:
Κοινωνική προσαρμογή
Οπτική επεξεργασία
Ακουστική επεξεργασία
Απτική επεξεργασία
Γευστικο – οσφρητική επεξεργασία
Ενημερότητα σώματος 
Ισορροπία – κίνηση
Κινητικός προγραμματισμός

Ελληνική κλίμακα αξιολόγησης για την ΔΕΠ-Υ

Πρόκειται για δυο σταθμισμένες μορφές της κλίμακας αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ κατά DSM-IV για γονείς και εκπαιδευτικούς, που σκοπό έχουν την διάγνωση , αξιολόγηση και πρόγνωση χαρακτηριστικών του Συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα. Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ) αποτελεί μια από τις πιο διαδεδομένες διαταραχές συμπεριφοράς της παιδικής ηλικίας και οι ειδικοί του χώρου της ψυχικής υγείας και της εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν σε ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό την πρόκληση της αξιολόγησης παιδιών και εφήβων με αυτή τη διαταραχή. Η “Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ-IV είναι ένα πολύτιμο εργαλείο έγκαιρου και έγκυρου εντοπισμού της διαταραχής, διότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα από τα άτομα του κοντινού περιβάλλοντος του παιδιού (εκπαιδευτικούς και γονείς). Επιτρέπει τον εντοπισμό των παιδιών που είναι πιθανό να εμφανίζουν τη διαταραχή, έτσι ώστε να παραπεμφθούν στις κατάλληλες σχολικές ψυχολογικές υπηρεσίες ή στα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα για κλινική αξιολόγηση και διάγνωση.

Achenbach Προσχολικής Ηλικίας

Πρόκειται για έναν έγκυρο και απλό τρόπο αξιολόγησης προβλημάτων συμπεριφοράς και γλωσσικής ανάπτυξης παιδιών προσχολικής ηλικίας. Το πλεονέκτημα του έγκειται στη δυνατότητα που προσφέρει στον ειδικό να συγκεντρώσει πληροφορίες για το άτομο που τον ενδιαφέρει από πολλαπλές πηγές: το γονέα, τον εκπαιδευτικό, τους συγγενείς. Με αυτόν τον τρόπο, διαμορφώνει μια πιο αντικειμενική και αξιόπιστη εικόνα για το συναισθηματικό και το γνωστικό κόσμο του, απαλλαγμένη από υποκειμενικά κριτήρια.
Η αξιολόγηση για παιδιά προσχολικής ηλικίας περιλαμβάνει 3 διαφορετικά εργαλεία:
τη Λίστα Ελέγχου Παιδικής Συμπεριφοράς για παιδιά 1 ½ – 5 ετών,
τη Φόρμα Αναφοράς για τον/ τη Νηπιαγωγό-Βρεφονηπιοκόμο για παιδιά 1 ½ – 5 ετών
το Ερωτηματολόγιο Γλωσσικής Ανάπτυξης για παιδιά 18 έως 35 μηνών. Όλα αυτά τα εργαλεία έχουν προσαρμοστεί και σταθμιστεί στον ελληνικό πληθυσμό.

Πρωτόκολλο Λογοπεδικής αξιολόγησης Σχολικής Ηλικίας (ΠΛΑΣΗ)

Το Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχολικής Ηλικίας (ΠΛΑΣΗ), δημιουργήθηκε για να καλύψει τις αξιολογητικές ανάγκες παιδιών Β΄ Δημοτικού έως Β΄ Λυκείου που προσέρχονται με αίτημα τις δυσκολίες στη μαθησιακή επίδοση. Ένα μεγάλο ποσοστό των περιστατικών αυτών αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη γλωσσική ανάπτυξη η οποία συχνά επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τη μαθησιακή επίδοση και τη γνωστική εξέλιξη. Η ανάγκη διαφοροδιάγνωσης των γλωσσικών δυσκολιών από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και από άλλες αναπτυξιακές διαταραχές είναι προτεραιότητα του ειδικού. Οι πληροφορίες που συλλέγονται με τη χρήση του ΠΛΑΣΗ, σε συνδυασμό με άλλα αξιολογητικά εργαλεία επιτρέπουν στον ειδικό να επιλέξει τις καταλληλότερες θεραπευτικές τεχνικές με σκοπό τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού.

Προβολικές δοκιμασίες ( T.A.T, C.A.T, Παιδικό Ιχνογράφημα)

Οι προβολικές δοκιμασίες αποτελούν ψυχομετρικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται κατά την εξαγωγή και αξιολόγηση κλινικών συμπερασμάτων τόσο για ενήλικες όσο και για παιδιά. Πιο συγκεκριμένα, τα προβολικά τεστ αποτελούν ψυχοδιαγνωστικές δοκιμασίες οι οποίες μας δίνουν μία σφαιρική εκτίμηση της προσωπικότητας του ατόμου. Η εκτίμηση αυτή αφορά τη γνωστική του ωριμότητα, το επίπεδο ικανοτήτων και τις συναισθηματικές του δυσκολίες, καθώς επίσης και τα τυχόν στοιχεία ψυχοπαθολογίας και συντελεί στην πληρέστερη θεραπευτική προσέγγιση.
Τα προβολικά τεστ ενδείκνυνται για χορήγηση σε παιδιά και εφήβους που εκφράζονται καλύτερα μέσω της σχεδίασης, παρά με τον προφορικό λόγο.

Εργαλείο αξιολόγησης ΕΔΑΛΦΑ

Είναι ένα εργαλείο για τον καθορισμό  του επιπέδου λειτουργικότητας του παιδιού με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), και για την αυτόματη δημιουργία ιεραρχικά στόχων θεραπείας σε βασικούς τομείς ανάπτυξης. Βασίζεται σε κλίμακα εξέλιξης του τυπικά αναπτυσσόμενου παιδιού σε 9 ψυχοκινητικές λειτουργίες: Αδρή κινητικότητα, Λεπτή κινητικότητα, Γνωστική εξέλιξη, Αντίληψη λόγου, Έκφραση λόγου, Ψυχοκοινωνική εξέλιξη, Δεξιότητες Καθημερινής Ζωής,  Παιχνίδι,  κ.α.
Είναι μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα, ίσως και στο εξωτερικό. Έχει παρουσιασθεί σε δύο διεθνή συνέδρια (IALP και INFAR) και έχει δημοσιευθεί στο Psychology Research τον Μάιο του 2014.  

Κίνητρο για τη δημιουργία του ΕΔΑΛΦΑ ήταν η ανάγκη για πρώιμη παρέμβαση στο φάσμα του αυτισμού. Τα παιδιά με ΔΑΦ στην ηλικία αυτή παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες όπως αισθητηριακά ελλείμματα, δυσκολίες σίτισης, δυσκολίες λόγου και ομιλίας, στερεοτυπίες, που πρέπει να ταυτοποιηθούν και να αντιμετωπισθούν έγκαιρα. Το ΕΔΑΛΦΑ συμπληρώνεται από τρεις τουλάχιστον θεραπευτές διαφορετικών ειδικοτήτων, μετά από παρατήρηση από έναν έως τρεις μήνες. Οι θεραπευτικοί στόχοι  προκύπτουν άμεσα, είναι ρεαλιστικοί και μπορούν να δοθούν με ευκρίνεια στους γονείς, αλλά και στους δασκάλους,  ούτως ώστε όλοι να εργάζονται από κοινού για την επίτευξή τους.

Το ΕΔΑΛΦΑ δημιουργήθηκε για παιδιά προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ,  χρησιμοποιείται όμως και για παιδιά με Νοητική Υστέρηση, για παιδιά με σύνδρομο DOWN και παιδιά με σοβαρά αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή.   

Δοκιμασία Γλωσσικών Ικανοτήτων Ενηλίκων (ΔοΓΙΕ)

Η Δοκιμασία Γλωσσικών Ικανοτήτων Ενηλίκων (ΔοΓΙΕ) αποτελεί μια προσπάθεια αξιολόγησης των γλωσσικών ικανοτήτων των ενηλίκων στις τροπικότητες της κατανόησης και παραγωγής προφορικού λόγου. Λόγω  της έλλειψης αντίστοιχων εργαλείων για τον εντοπισμό γλωσσικών δυσκολιών και ελλειμμάτων σε ενήλικες, η ΔοΓΙΕ αποκτά ιδιαίτερη αξία. Η ΔοΓΙΕ δημιουργήθηκε για την ελληνική γλώσσα και ελέγχει τα κύρια μορφοσυντακτικά και σημασιολογικά χαρακτηριστικά της Ελληνικής, με αποτέλεσμα να χαρτογραφεί αξιόπιστα το γλωσσικό προφίλ των εξεταζομένων