
Πότε χρειάζεται εργοθεραπεία ένα παιδί;
Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που έχει ως στόχο την λειτουργικότητα και την αυτονομία του παιδιού στους τομείς της ζωής του, ανάλογα με την χρονολογική του ηλικία. Παρεμβαίνει από μηνών (πρώιμη παρέμβαση) έως και την εφηβική ηλικία. Επίσης, ενισχύει τις δεξιότητες των παιδιών στο παιχνίδι, τη μάθηση και την αυτοεξυπηρέτηση.
Ο Αμερικανικός Σύλλογος Εργοθεραπευτών (AOTA), παροτρύνει τους γονείς να απευθυνθούν σε ειδικό για εργοθεραπευτική αξιολόγηση, εάν το παιδί τους, ηλικίας 3-12 ετών, παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:
- Παρουσιάζει δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία.
- Δε μιμείται εκφράσεις του προσώπου, κινήσεις του σώματος, φωνούλες των οικείων προσώπων.
- Δε γυρνάει στο άκουσμα του ονόματος του.
- Δεν του αρέσει να λερώνεται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ή της σίτισης.
- Σε χώρους με έντονους θορύβους ή με πολύ κόσμο γίνεται ευερέθιστο.
- Έχει συχνές εκρήξεις θυμού και χρειάζεται συγκεκριμένες ρουτίνες για να παραμείνει ήρεμο.
- Αντιδρά έντονα όταν το αγγίζουν, το φιλούν ή το αγκαλιάζουν ή κατά τη διάρκεια της καθημερινής του περιποίησης (βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών, χτένισμα, μπάνιο)
- Είναι επιλεκτικό στο φαγητό του και τρώει λίγες συγκεκριμένες τροφές.
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο, στην τουαλέτα, στο ντύσιμο.
- Είναι υπερκινητικό και δυσκολεύεται να ηρεμήσει.
- Φοβάται, δε δοκιμάζει ή/και δυσκολεύεται σε παιχνίδια της παιδικής χαράς.
- Παίζει με συγκεκριμένα παιχνίδια με μονότονο τρόπο.
- Χαλάει συχνά τα παιχνίδια του.
- Είναι παθητικό και πολύ ήσυχο, χωρίς να εξερευνά το περιβάλλον.
- Δεν κάνει εύκολα φιλίες, προτιμά να παίζει μόνο του ή με ενήλικες.
- Έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση.
- Είναι αδέξιο και δυσκολεύεται να συντονίσει τις κινήσεις του.
- Έχει χαμηλό μυϊκό τόνο και κουράζεται εύκολα.
- Δεν ανεβοκατεβαίνει σκάλες με ευκολία, δεν του αρέσει να χοροπηδά.
- Πέφτει συχνά κάτω και συγκρούεται με αντικείμενα, έπιπλα ή ανθρώπους.
- Δε συγκεντρώνεται εύκολα σε παιχνίδια ή καθημερινές δραστηριότητες.
- Δε μαθαίνει εύκολα καινούρια πράγματα και νέες δεξιότητες.
- Διασπάται εύκολα η προσοχή του, ξεχνάει, δυσκολεύεται να ολοκληρώσει δραστηριότητες χωρίς την παρουσία ενήλικα
- Δυσκολεύεται σε κατασκευαστικά παιχνίδια ή παιχνίδια χειρισμού μικρών αντικειμένων, πχ. παζλ, τουβλάκια, ζωγραφική, ψαλίδι, ψαρέματα κλπ.
- Κάνει δυσνόητα γράμματα, κρατάει το μολύβι με μη λειτουργικό τρόπο, πιέζοντας ή γράφοντας αχνά, ή δε γράφει πάνω στη γραμμή.
- Γράφει γράμματα και αριθμούς αντίστροφα, δεν αφήνει κατάλληλο κενό μεταξύ των λέξεων σε μία πρόταση.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει κανόνες σε ένα ομαδικό παιχνίδι ή να κατανοήσει τη δομή του παιχνιδιού.
Η έγκαιρη αξιολόγηση και παρέμβαση από έναν εργοθεραπευτή είναι πολύ σημαντική, καθώς μπορεί να βοηθήσει την οικογένεια και το παιδί εκπαιδεύοντας στις απαραίτητες δεξιότητες και ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση του. Κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και ένας εξειδικευμένος εργοθεραπευτής μπορεί να σχεδιάσει ένα εξατομικευμένο πλάνο παρέμβασης.
Αν παρατηρείτε κάποια δυσκολία που σας προβληματίζει μην διστάσετε να ζητήσετε συμβουλή από έναν ειδικό.
Μοσχοπούλου Ειρήνη
Λογοθεραπεύτρια BSc – Ειδική παιδαγωγός MEd
Επιστημονικά υπεύθυνη κέντρου ειδικών θεραπειών Ευφωνία λόγου